Tolerantie neemt af in Marokko

mosqueeIn een recent opiniepeiling in Marokko gemaakt door Pew, is 88% van de Marokkanen negatief over de Joden. Hoe verklaart u dit fenomeen?
De cijfers verbazen me niet. De verklaringen kunnen verschillend zijn. De belangrijkste is het Palestijns-Israëlische conflict. Dat conflict is grondig uitgebuit, gemanipuleerd door alle partijen en uitvergroot door de media. Het draagt bij aan anti-joodse propaganda. Ik herinner me de slachtingen in de vluchtelingenkampen Sabra en Chatilla begin jaren 80. Veel Marokkanen waren er zo onder de indruk van dat ze alle Joden als monsters zagen.

Een andere belangrijke reden van antisemitisme is dat Marokkanen hun eigen geschiedenis niet kennen. Het is bijvoorbeeld interessant om een peiling onder Marokkanen te houden met de vraag: sinds wanneer wonen er Joden in Marokko? Persoonlijk tracht ik bij het begin van elk academisch jaar deze vraag aan mij studenten te stellen. Het antwoord dat ik meestal krijg, is: “De Joden zijn Marokko binnen gekomen met het Franse kolonialisme”. Een dwaling! De werkelijkheid is dat het Jodendom in Marokko ouder is dan de Islam. De eerste Joden kwamen in de 5de eeuw v.c. Marokko binnen. Maar dat is een verzwegen hoofdstuk in de geschiedenis van ons land.

Wanneer ik vertel dat hun voorouders best mogelijk Joods of animistisch zouden zijn, dan reageren ze altijd geschokt: “Maar we waren toch altijd moslims geweest?”. Ik antwoord: “Ja, maar de islam is maar 14 eeuwen oud.” Dan pas beginnen ze na te denken. Ik denk dat het onderwijs in Marokko sterk is beïnvloed door een veel te eenzijdige Arabische ideologie.

Een andere reden voor antisemitisme is de ideeën die in moskeeën en koranscholen worden gepropageerd. Men gebruikt bewust verzen uit de Koran waar Joden bejegend worden. Maar die verzen gaan over specifieke historische omstandigheden waarbij de Joden toen als politieke tegenstanders werden aangemerkt. Men vergeet te vermelden dat in diezelfde Koran andere verzen bestaan die tot respect roepen voor de mensen van het Heilige Boek, de Joden dus.

Waarom wordt de geschiedenis van de Joden in Marokko ontkend?
De Arabieren kwamen naar Noord Afrika als kolonisten. Om dit gegeven te verhullen benadrukt men religie, de islam, als bindmiddel. Als gevolg hiervan zijn andere beschavingen en culturen die reeds in Noord Afrika waren, op de achtergrond geraakt. Zo is het ook met de Berbers gesteld. Het moderne Europese kolonialisme heeft de kijk op de geschiedenis vertroebeld. Zo verwijzen velen naar de “Dahir berbère” (Decreet uitgevaardigd in 1930 waarbij Berbers in Marokko erkend werden, red.) om Berbers het zwijgen op te leggen wanneer ze hun rechten opeisen. Maar wat men vergeet is dat het niet de schuld van Berbers was maar van het kolonialisme.

Wat kunnen we doen tegen haat en intolerantie?
Om te beginnen, het is noodzakelijk dat we de geschiedenis van Marokko onderwijzen zoals het is, niet zoals het zou moeten zijn. Dat is een manier om Marokkanen te verzoenen met hun eigen verleden. Een tweede oplossing is dat men religieus onderwijs moet herzien. De ideeën die men vandaag in de moskeeën propageert, zijn ronduit hatelijk en destructief. Een andere manier om een einde ta maken aan haat is het oplossen van het Midden-Oosten conflict. Helaas kunnen we zelf vanuit Marokko weinig doen.  Maar onze leiders kunnen wel een rol spelen. En de media moet ook wat meer praten over oplossingen en niet alleen over problemen schrijven.

Marokko als tolerant land is eigenlijk een mythe …
Ja, dat is helaas waar. Wij zijn niet tolerant als we denken. Zelfs onze dagelijkse taal is doordrongen met racistische clichés. Veel van Marokkaanse uitdrukkingen staan vol racisme. We beschouwen nu de christenen superieur. Joden waren altijd een inferieure ras. Marokkaans racisme raakt ook zwarten. Ook sociale zwakkeren worden niet bespaard: mensen met verstandelijke handicap, ongetrouwde vrouwen, tienermoeders.. In wezen zijn wij een intolerant volk. Wij zijn constant bezig anderen te beoordelen. Of wij zijn misschien tolerant op onze eigen manier. Maar in dat geval, hebben wij een nieuwe definitie uitgevonden van wat “tolerantie” is.

Noot van de redactie: Geïnterviewde in hoogleraar en wilde niet met eigen naam in de krant. Dahir Berbère: Decreet uit 1930 uitgevaardigd en ondertekend door de Sultan van Marokko om justitie te hervormen. Het Decreet erkende dat er twee jurisdische systemen bestaan: shari’a en azerf. Bron interview: Journal Hebdo Maroc.



About

H. Amouch, webredacteur met passie voor reizen en sport. Ook jouw bijdrage op deze website? Laat het ons weten via admin (at) souss punt org.


'Tolerantie neemt af in Marokko' has no comments

Reageer op dit artikel

sommige auteursrechten voorbehouden (cc) souss.nl - souss.org 2005 - 2018