Interview Fadma Tabaamrant

tabaamrantAllereerst, wie is Fadma Tabaamrant?
Ik kom uit Ait Baamrane (omgeving Sidi Ifni, nvdr). Ik heb geen leuke kinderherinnering gehad. Mijn moeder is erg jong gestorven. Ik ben tussen mijn schoonmoeder en tantes opgegroeid. Ik kon de dood van mijn moeder maar niet begrijpen. Op mijn 13de heb ik mijn eerst liedje gecomponeerd en gezongen. Ik heb het aan mijn moeder opgedragen. Sindsdien is moederliefde altijd een belangrijke thema geweest in mijn muziek. Door omstandigheden ben ik nooit naar school geweest. Ik heb pas later leren lezen en schrijven toen ik oud werd dankzij een journalist en correspondent van de krant “Sahara”. Hij kwam in onze omgeving wonen. Dankzij hem ben ik ook in aanraking gekomen met allerlei professionele instellingen.

Ik zie een portret van Rays Belaid aan de muur. Wat betekent deze zanger voor U?
Rays Belaid is een belangrijke zanger van de klassieke muziek van Souss. Hij was een nationalist die veel zong tijdens de bezetting. Hij reisde van dorp tot dorp, van stad tot stad en zong veel over  kolonialisme en vaderlandsliefde. Hij was kritisch op de maatschappij. Hij componeerde zelf eigen poëzie, maakte er liedjes van en zong ze. Hij is een enorme inspiratiebron voor mij. De compositie van een lied vervaagt in de loop van de tijd maar de kracht van de woorden blijven langer. Dat is wat mij in zijn muziek erg aanspreekt.

Wanneer bent u voor het eerst door de kracht van het woord getroffen?
Mijn werk is gebaseerd op de compositie van de klassieke muziek van Souss. Daarnaast probeer ik al verhalend het lied over te brengen en de toehoorder het gevoel geven alsof het eigen levensloop betreft. Mensen herkennen daar zichzelf in. Mijn liederen zijn op gebeurtenissen uit het dagelijkse leven van gewone  mensen gebaseerd. Daarin ben ik trouw gebleven aan de stijl van oude zangers. Maar ook nieuwe zangers zoals Amouri Mbarek inspireren mij. Deze zanger gebruikt oude stijlen maar dan in combinatie met nieuwe technieken. Ik heb verder veel van Albensir geleerd. Hij is een van mijn favorieten en leermeesters. Ik probeer altijd zo natuurgetrouw  over emoties te zingen zoals hij dat deed. Geen plaats voor kitch.

Wat zijn de obstakels die U heeft kunnen overwinnen om uw naam te vestigen?
In het begin was mijn familie tegen het feit dat ik zangeres wilde worden. In mijn jeugd waren overigens niet veel vrouwen die een zelfstandig leven leidden en nog minder in de muziekwereld. Ik heb uiteindelijk voor muziek en poëzie gekozen. Ik sloot me als danseres  bij de troep van Jamaa Hamidi aan. Mijn eerst optreden in het openbaar was in 1984 dankzij de musicus Rays Belfkih die samen met mij als danseres een album wilde uitbrengen. Ik heb later de dans links laten liggen en ging me uitsluitend op poëzie en zang concentreren.

Wat zijn de thema s die u bezingt?
Een van mijn favoriete thema is altijd de moederliefde gebleven. Ik zing veel over mijn eigen moeder, maar dat kan ieders moeder zijn. Verder heb ik uiteenlopende thema s zoals kinderen, familiebanden, milieubescherming en de positie van vrouwen. Ik beschouw vooral vrouwen als het kloppende hart van de samenleving. Ik zing voor en over talloze vrouwen in ons land die niet kunnen schrijven of lezen. Ze leven in een volkomen duisternis. Ik vind dat vrouwen niet gemaakt zijn om een minderwaardig bestaan te leiden.

Uw volgende album gaat over vrouwen en onderwijs. Kunt u hier meer over vertellen?
Sinds Tamazight op school is geïntroduceerd, zijn de leerprestaties nog niet naar behoren gebleken. Onderwijsinstellingen en de hulpmiddelen moeten nog verbeterd worden. Ook het personeel moet eraan wennen en gemotiveerd raken. Dit gaat ten koste van de schoolgaande mensen, mannen en vrouwen. Daarom hebben ik vrouwen en onderwijs als thema gekozen voor mijn volgende album.
(Bron: Le Matin du Sahara, 2004) 


Tagged: ,


About

H. Amouch, webredacteur met passie voor reizen en sport. Ook jouw bijdrage op deze website? Laat het ons weten via admin (at) souss punt org.


'Interview Fadma Tabaamrant' has no comments

Reageer op dit artikel

sommige auteursrechten voorbehouden (cc) souss.nl - souss.org 2005 - 2017