De passie van Salima Naji

salima-najiZe is architecte met een passie voor oude gebouwen. Ze moest hiervoor  veel obstakels overwinnen. Want oude bouwmeesters sterven uit. En met hen verdwijnen oude technieken. Bij nieuwe bouw maakt men oude gebouwen met de grond gelijk zonder na te denken over de historische waarde ervan. Een stukje lokale geschiedenis verdwijnt voor goed. Het was lang zoeken naar de laatste nog in leven technici die de bouwkunst in de regio goed beheersen. “Perfectie is niet onze doel. Maar we moeten oude gebouwen wel respecteren om de geschiedenis van de regio waar ze staan te laten leven.” vertelt ze onlangs in een interview met Tel Quel Magazine. Dat kan alleen lukken als de oude bouwtechnieken opnieuw gebruikt worden. Hiervoor ijvert ze voor een erkende opleiding tot bouwmeester in deze specifieke bouwstijl uit Zuid-Marokko.

Oude technieken
Maar het valt niet mee: “Mensen kijken neer op dit soort beroepen.” Naast architecte is Salima ook antropologe. Ze is begaan met de lokale cultuur. Ze verzamelt zoveel mogelijk informatie over de geschiedenis van de regio in dorpen en bij gemeenschappen die ze bezoekt. Ze legt hiervoor grote afstanden. Ze doorkruist het gebied tussen de Hoge Atlas en de grens met de Sahara. Voor het project van Assa heeft ze zes maanden lang in de omgeving gewoond. Ze reist vaak alléén, met de auto, te paard of te voet. Haar reislust en nieuwsgierigheid heeft ze van haar vader. Hij is topograaf en kent de regio als geen ander. Hij nam haar vaak mee voor zijn veldonderzoek.

In een wereld waarin traditioneel mannen de dienst uitmaken, is Salima Naji zeker geslaagde architecte dankzij haar passie en hard werken. Voor velen is ze een voorbeeld van een gepassioneerde onderzoeker die bovendien boeken schrijft. Ze heeft tot nu toe drie publicaties op haar naam staan. Allen over oude gebouwen in Zuid-Marokko. Haar werk is bekroond met een  architectuurprijs. Kort geleden is ze uitgekozen tot ambassadrice van de architectuur. Ze vertegenwoordigt binnenkort Marokko in Turkije tijdens de “week van de architectuur”.

Bouwen aan duurzaamheid
Haar unieke benadering van bouwen ligt in het betrekken van de lokale bevolking bij de herstelwerkzaamheden. Want het gaat niet alleen om gebouwen. Het gaat ook om de mensen die er straks van profiteren. Sociale samenhang is hier belangrijk. Hoe meer mensen erbij betrokken zijn des te beter voor het project. Mannen en vrouwen – ze betrekt bewust vrouwen bij het project – raken gemotiveerd omdat ze de geschiedenis van hun eigen gemeenschap in haar projecten terugzien. Ook na het voltooien van een project, blijft er altijd werk over. Een gebouw is nooit af, evenmin de gemeenschap die het gebruikt. Ze helpt mee om micro-ondernemingen op te richten. De lokale economie krijgt hierdoor nieuw impuls. De financierder van het project, Agence du Sud, geeft de nodige kennis en investeringen.

Gerestaureerde gebouwen kunnen worden gebruikt voor activiteiten bestemd voor vrouwen, jongeren en ouderen. “Voor mij is dit project pas geslaagd als de lokale bevolking ervan kan profiteren” vertelt ze. “Iedereen wacht op wat de NGO’s (organisaties voor ontwikkelingshulp) gaan doen. Ik wil niet wachten, ik wil doen.”

Salima Naji:
– 1971:  Geboren in Rabat.
– 2002:  Diploma “Ecole d’architecture”. Parijs, Frankrijk.
– 2001:  Publicatie “Art et architecture berbères du Maroc”, Edisud /Eddif. Frankrijk / Marokko.
– 2001:  Publicatie “Portes du Sud marocain”, Edisud / La Croisée des chemins. Frankrijk.
– 2004:  Prijs “Jeunes Architectes” van het Fonds EDF voor haar herstelproject “Graanschuren van het zuiden”.
– 2004:  Opent eigen architectenbureau in Kénitra.
– 2006:  Publicatie “Greniers collectifs de l’Atlas”, Edisud / La Croisée des chemins. Frankrijk.
– 2007:  Laatste fase van het project “Ksar Assa”.
– 2007: Gepromoveerd aan “Ecole des hautes études en sciences sociales” (EHESS), Parijs.



About

H. Amouch, webredacteur met passie voor reizen en sport. Ook jouw bijdrage op deze website? Laat het ons weten via admin (at) souss punt org.


'De passie van Salima Naji' has no comments

Reageer op dit artikel

sommige auteursrechten voorbehouden (cc) souss.nl - souss.org 2005 - 2018